Jak je důležité mít svůj Stokorcový les

01.09.2018

Na plátno se vrátil Medvídek Pú i celá jeho zvířecí parta. Jsou známí dětem i dospělým, a přece vypadají úplně jinak. Dostávají reálné obrysy a zub času se podepsal na každém jejich urousaném chlupu.

Režisér Marc Forster brnká na tklivou strunu od samého začátku. Pestrobarevný Stokorcový les vystřídalo melancholicky šedé centrum Londýna. Pú se nám na modřínových mýtinkách Stokorcového lesa zatoulal a trpí samotou. Následujíc zběsile poletující včelu se vydává na dobrodružnou 'expudici' až do poválečného Londýna.

Chmury a stesky doléhají nejen na Medvídka Pú, ale i na Kryštůfka Robina. Ten opouští snový Stokorcový les a dospívá. Studium, ztráta otce, válka a odloučení od rodiny a především dcerky z něj činí na první pohled otrlého chlapíka, který ví, že je potřeba míti ostré lokty, aby si udržel své místo v životě. Pošmourný Londýn je obrazem našeho reálného, neutěšeného světa. A na nějakého Medvídka Pú už Kryštůfek dávno zapomněl - i když mu v dětství slíbil, že se tak nikdy nestane.

"Dreams don't come for free, Pooh. You have to work for them."

Christopher Robin

Kryštůfka Medvídek Pú stěží poznává, jelikož si už zcela zapomněl hrát, smát se, a snít. Zato s sebou stále vláčí kufřík plný důležitých papírů. Jejich důležitosti Pú sice nerozumí, ale Kryštůfek Robin mu vysvětlí, že pokud se těmto papírům něco stane, sežere ho Kolčavice. Což je příměr, který Pú chápe až moc dobře.

Jednoduchá a nekonečně klidná mysl Medvídka Pú je kontrastem ustaraného Ewana McGregora, který se pro práci a rodinu nestíhá dostatečně rychle otáčet. Zároveň je pro McGregora i klíčem, jak opět najít duševní klid a rovnováhu. Svět Medvídka Pú je totiž konejšivý, klidný, a není v něm třeba spěchat.

Po setkání s Medvídkem Pú zvolňuje i tempo vyprávění, a Kryštůfek v doprovodu plyšového medvěda bezcílně bloumá krajinou i myšlenkami, zatímco nachází odpovědi na všechny své otázky. 

"Doing nothing often leads to the very best something. And I'm good at doing nothing."

Winnie The Pooh

Se svými chmurnými barvami a utápěním se v nekonečné melancholii dává tato komorní Disneyovka vzniknout otázce, komu je vlastně určena. Rozhodně není pro děti. Prostopášné počínání Medvídka Pú, jeho bezprostřednost a roztomilá neohrabanost jsou to jediné, co je ve filmu adresováno dětskému divákovi.

Poselství snímku ale nemá dětský divák možnost rozkrýt. Stejně jako Malý Princ se barvitými obrázky imaginativního světa snaží podat dospělému důležitou zprávu o tom, jak důležité je nikdy nepřestat snít.

,,Všichni dospělí byli dětmi, ale málokdo si na to pamatuje." 

Malý princ, Antoine de Saint-Exupéry

Film Kryštůfek Robin je adresován 'dospělým, kteří dospěli příliš rychle'. Výstižnější slova snad ani nelze najít. 

posted in On Cinema Art

Got lost? Go back to the top of the main page with the picture of beautiful me.

All blog posts on one place. Look up what interests you the most. 

Wanna share or discuss your work? Would you like to cooperate? Drop me a line.

Looking for something specific? Search the whole site by entering a few words below.  

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky